Tokken (Keezen+)
Tokken is een uitgebreide versie van een Oud-Hollands bordspel Keezen voor minimaal 2 tot maximaal 8 personen.
Tokken kan worden omschreven als een combinatie van mens-erger-je-niet en pesten. Tokken heeft een hoog ‘pestgehalte’ en naast enig tactisch inzicht speelt ook geluk met de speelkaarten een belangrijke rol. Erg leuk om te spelen.
We gaan beginnen…….…
We hebben op de aanmeldformulieren gezien dat er veel interesse is voor dit leuke spel. Daarom gaan we het verdelen over 2 dagdelen.
Iedere maandagavond en iedere woensdagmiddag!
Op maandagavond starten we om 19:00 uur bij de Champions Pub Albir , Playa Mar 1 Paseo de Las Estrellas (boven Coco Loco aan het begin van de boulevard.)
Kosten zijn €6,- p.p. inclusief 2 drankjes (limonade, bier of wijn) Je kunt betalen bij binnenkomst.
Op woensdagmiddag starten we om 13:30 uur ook bij de Champions Pub Albir ,
Kosten zijn ook €6,- p.p. inclusief 2 drankjes (limonade, bier of wijn)
Je kunt bij binnenkomst ook aangeven of je een lekkere snack in de pauze wilt. Iedere donderdag vragen wij in de whatsapp-groep of je komt zodat we dit aan de “uitbater” kunnen doorgeven.

Ben je alleen op de hoogte van het Keezenspel, geen zorg, er zijn maar een paar afwijkende regels t.o.v. het Keezen. Deze regels maken het spel wel extra leuk. De verschillen staan hieronder in het rood aangegeven. Op de middag/avond dat we gaan Tokken worden de mensen begeleid die hiermee nog geen of weinig ervaring mee hebben.
We gaan op de Tokken-middag/avond spelen met de onderstaande spelregels.
HET DOEL VAN HET SPEL
Het Tokkenspel speel je in teams van 2 personen. Het doel is om als team als eerste al je pionnen in het thuisvak (de rij met 4 gekleurde stippen) te krijgen.
VOORBEREIDING
Het Tokkenspel wordt in het midden van de tafel gelegd en de pionnen worden op hun plek gezet (de gekleurde vakjes aan de buitenzijde van het bord). Met 4 personen speel je met 1 spel kaarten (52 stuks) en 2 jokers. De speler naast de deler (met de klok mee) begint.
VERLOOP VAN HET SPEL
Tokken speel je met 4 personen (in teams van 2 personen).
Er wordt in drie rondes gedeeld in de volgorde
– 1e ronde 5 kaarten
– 2e ronde 4 kaarten
– 3e ronde 4 kaarten.
Er blijven 2 kaarten over. Als er een joker gespeeld wordt krijgt die speler één van de extra kaarten. Als de joker niet gespeeld kan worden blijft de kaart dus echt over. Nadat de kaarten bij het begin van een ronde zijn gedeeld, ruilen de spelers van een team één kaart met elkaar. Deze kaart kun je uit een van de kaarten kiezen die gedeeld zijn (zodat je je maat kunt helpen) en wordt gesloten (op zijn kop) gegeven.
THUISHONK
De beginpositie bij het Tokken is het thuishonk (gekleurde losse stip). Indien je pion op het thuishonk staat dan mogen andere spelers hier niet langs, mogen deze pion niet slaan of ruilen met een boer. Ook met een 5 mag deze pion niet gespeeld worden. De pion op zijn thuishonk (ook al is deze een keer verplaatst geweest) is altijd veilig en blokkeert iedereen.
Je thuishonk is ook voor jezelf een blokkade, na een volledig rondje lopen mag je zelf je thuishonk NIET voorbij om nog een rondje te lopen.
ZWARTE STIP
Als je op de zwarte stip komt (ook met vier achteruit) dan ga je vooruit door naar de volgende zwarte stip op het bord. Hiermee mag je dus wel voorbij een geblokkeerd thuishonk.
BETEKENIS KAARTEN
- AAS: Zet een pion op het bord of ga met een pion 1 stap vooruit.
- HEER: Zet een pion op het bord of ga 13 stappen vooruit. Iedere pion die je onderweg tegenkomt (ook je eigen team) moet geslagen worden.
- VROUW: Zet pion 12 stappen vooruit.
- BOER: Ruil je pion met een pion van een ander (tegenstander of eigen team).
- TIEN: Zet pion 10 stappen vooruit.
- NEGEN: Zet pion 9 stappen vooruit.
- ACHT: Zet pion 8 stappen vooruit.
- ZEVEN: Deze kaart mag verdeeld worden over 4 pionnen. Indien je met je laatste pion naar binnen kunt en nog zetten over hebt, mag je deze zetten met een pion of pionnen van je maat spelen.
- ZES: Zet pion 6 stappen vooruit.
- VIJF: Zet pion van tegenstander 5 stappen vooruit. Je mag de tegenstander met een 5 voorbij zijn thuishonk zetten. Een pion op het thuishonk mag niet gespeeld worden met de 5.
- VIER: Zet pion 4 stappen achteruit. Hierbij mag je niet meer over je eigen honk. Indien je met 4 achteruit op de zwarte stip komt, dan ga je vooruit naar de volgende zwarte stip. Indien je met 4 achteruit op je thuishonk komt begin je als het ware weer opnieuw en
zou je met nog een 4 weer achteruit mogen. - DRIE: Zet pion 3 stappen vooruit.
- TWEE: Zet pion 2 stappen vooruit.
- JOKER: Zet een pion op het bord of ga 18 stappen vooruit. Je ontvangt 1 kaart van de stapel. Deze extra kaart mag je net zoals de andere kaarten in de hand houden en als je weer aan de beurt bent spelen. Je mag aan het eind van de ronde bepalen of je een van je
kaarten (vanwege de extra jokerkaart) bewaard tot de volgende ronde. Uiteraard moet je al je kaarten in de laatste ronde spelen.
Als je geen van je kaarten kunt spelen dan moet je ze allemaal (ook de jokerkaart) weggooien. Als kaarten wel gespeeld kunnen worden dan moeten ze gespeeld worden, je mag ze niet vrijwillig weggooien.
TOERNOOIREGELS
- We spelen 3 partijen, vooraf elke partij trekt men een nummer om te bepalen wie je partner is.
- De nummers 1 spelen tegen de nummers 2 op tafel 1, de nummers 3 tegen 4 op tafel 2, 5 tegen 6 op tafel 3 enz enz….
- Na 45 minuten is de partij afgelopen, worden de punten genoteerd op het aanwezige wedstrijdbriefje en wordt er opnieuw een nummer getrokken voor de volgende partij.
- Bij een oneven aantal wordt er een tafel van 3 samengesteld, en speelt men zonder partner en kan er dus ook niet worden geruild.
- Het team met het laagste nummer begint met het delen van de 1e ronde.
- Bij onduidelijkheden roept men de toernooileiding.
PUNTENTELLING
- Je hebt gewonnen als jullie team alle 8 de pionnen in uw honk hebt.
- Je krijgt per pion die in jou honk staat 2 punten.
- Als winnend team krijgen je 10 punten extra.
- Als verliezend team krijgt je geen extra punten.
- Bijvoorbeeld: Je hebt gewonnen en de tegenstander heeft nog maar 4 pionnen binnen. Dan is de einduitslag: voor het winnende team 8×2= 16 + 10 extra win punten is 26 punten. Het verliezend team krijgt alleen 4×2= 8 punten.
- Bij het spelen zonder partner (tafel van 3 personen) worden de pionpunten dubbel geteld. Heb je bijvoorbeeld 3 pionnen in je honk krijg je hiervoor 3 x 4 =12 punten , Hebt u gewonnen wordt het aantal behaalde punten 4 x 4 = 16 + 10 extra is 26 punten.



